інтерфейс Ефективність
і гнучкість інформаційної технології багато в чому залежать від
характеристик інтерфейсу системи підтримки прийняття рішень. Інтерфейс визначає: мова користувача; мова повідомлень комп'ютера, що організує діалог на екрані дисплея; знання користувача.
Мова
користувача - це ті дії, які користувач робить по відношенню до системи
шляхом використання можливостей клавіатури; електронних олівців, що
пишуть на екрані; джойстика; "миші"; команд, що подаються голосом, і
т.п. Найбільш простою формою мови користувача є створення форм вхідних і вихідних документів. Отримавши вхідну форму (документ), користувач заповнює його необхідними даними і вводить у комп'ютер. Система
підтримки прийняття рішень виробляє необхідний аналіз і видає
результати у вигляді вихідного документа встановленої форми.
Значно зросла за останній час популярність візуального інтерфейсу. За
допомогою маніпулятора "миша" користувач вибирає представлені йому на
екрані у формі картинок об'єкти і команди, реалізовуючи таким чином свої
дії.
Управління комп'ютером за допомогою людського голосу - найпростіша і тому найбажаніша форма мови користувача. Вона ще недостатньо розроблена і тому малопопулярна. Існуючі
розробки вимагають від користувача серйозних обмежень: певного набору
слів і виразів; спеціальної надбудови, що враховує особливості голосу
користувача; управління у вигляді дискретних команд, а не у вигляді
звичайної гладкої мови. Технологія
цього підходу інтенсивно вдосконалюється, і в найближчому майбутньому
можна очікувати появи систем підтримки прийняття рішень, що
використовують мовне введення інформації.
Мова
повідомлень - це те, що користувач бачить на екрані дисплея (символи,
графіка, колір), дані, отримані на принтері, звукові вихідні сигнали і
т.п. Важливим показником ефективності інтерфейсу є обрана форма діалогу між користувачем і системою. В
даний час найбільш поширеним є такі форми діалогу: запитання-відповідь
режим, командний режим, режим меню, режим заповнення пропусків у
виразах, запропонованих комп'ютером.
Кожна форма в залежності від типу задачі, особливостей користувача і прийнятого рішення може мати свої переваги і недоліки.
Довгий час єдиною реалізацією мови повідомлень був надрукований або виведений на екран дисплея звіт або повідомлення. Тепер з'явилася нова можливість представлення вихідних даних - машинна графіка. Вона дає можливість створювати на екрані і папері кольорові графічні зображення в тривимірному вигляді. Використання
машинної графіки, значно підвищує наочність і інтерпретацію вихідних
даних, стає все більш популярним в інформаційній технології підтримки
прийняття рішень.
За останні кілька років намітився новий напрям, що розвиває машинну графіку, - мультиплікація. Мультиплікація
виявляється особливо ефективною для інтерпретації вихідних даних систем
підтримки прийняття рішень, пов'язаних з моделюванням фізичних систем і
об'єктів.
Приклад 3.29. Система
підтримки прийняття рішень, призначена для обслуговування клієнтів у
банку, за допомогою мультиплікаційних моделей може реально проглянути
різні варіанти організації обслуговування в залежності від потоку
відвідувачів, допустимої довжини черги, кількості пунктів обслуговування
і т.п.
У найближчі роки слід очікувати використання як мови повідомлень людського голосу. Зараз
ця форма застосовується в системі підтримки прийняття рішень сфери
фінансів, де в процесі генерації надзвичайних звітів голосом пояснюються
причини винятковості тієї чи іншої позиції.
Знання користувача - це те, що користувач повинен знати, працюючи з системою. До
них відносяться не тільки план дій, що знаходиться в голові у
користувача, але і підручники, інструкції, довідкові дані, що видаються
комп'ютером.
Удосконалення
інтерфейсу системи підтримки прийняття рішень визначається успіхами у
розвитку кожного з трьох зазначених компонентів. Інтерфейс повинен мати такі можливості:
маніпулювати різними формами діалогу, змінюючи їх у процесі ухвалення рішення за вибором користувача;
передавати дані системі різними способами;
отримувати дані від різних пристроїв системи в різному форматі;
гнучко підтримувати (надавати допомогу за вимогою, підказувати) знання користувача.