принципи сотового звязку Перша система радіотелефонного зв'язку, що пропонувала послуги всім охочим, почала функціонувати в 1946 році в м. Сент-Луїс (США). Радіотелефони, що застосовувалися в цій системі, використовували звичайні фіксовані канали. Якщо канал зв'язку був зайнятий, то абонент вручну переключався на іншій-вільний. Апаратура була громіздкою і незручною у використанні.
З
розвитком техніки системи радіотелефонного зв'язку удосконалювалися:
зменшувалися габарити пристроїв, освоювалися нові частотні діапазони,
поліпшувалося базове і комутаційне устаткування, зокрема, з'явилася
функція автоматичного вибору вільного каналу - транкінг (транкінг). Але при величезній потребі в послугах радіотелефонного зв'язку виникали і проблеми. Головна
з них - обмеженість частотного ресурсу: кількість фіксованих частот в
певному частотному діапазоні не може збільшуватися нескінченно, тому
радіотелефони з близькими по частоті робочими каналами створюють взаємні
перешкоди. Вчені й інженери різних країн намагалися вирішити цю проблему. І
ось у середині 1940-х років дослідницький центр Bell Laboratories
американської компанії AT & T запропонував ідею розбиття всієї
обслуговуваної території на невеликі ділянки, які стали називатися
сотами (від англ, клітини - осередок, стільника). Кожна стільника повинна була обслуговуватися передавачем з обмеженим радіусом дії і фіксованою частотою. Це дозволило б без взаємних перешкод використовувати ту ж саму частоту повторно в іншій соте.
Але минуло понад тридцять років, перш ніж такий принцип організації зв'язку був реалізований на апаратному рівні. Причому всі ці роки розробка систем стільникового зв'язку велася в різних країнах світу не по одних і тих же напрямах.
Аналоговими
ці системи називаються тому, що в них використовується аналоговий
спосіб передачі інформації за допомогою звичайної частотної (ЧМ) або
фазової (ФМ) модуляції, як і в звичайних радіостанціях. Цей
спосіб має два серйозні недоліки: існує можливість прослуховування
розмов іншими абонентами, відсутні ефективні методи боротьби з
завмираннями сигналів під впливом навколишнього ландшафту та будівель
або внаслідок пересування абонентів.
Використання
різних стандартів стільникового зв'язку і велика перевантаженість
виділених частотних діапазонів стали перешкоджати її широкому
застосуванню. Адже
іноді по одному і тому ж телефону через взаємних перешкод не могли
розмовляти навіть абоненти, що перебувають у двох сусідніх країнах
(особливо в Європі).
Збільшити
кількість абонентів можна було лише двома способами: розширивши
частотний діапазон (як це було зроблено у Великобританії - ETACS) або
перейшовши до раціонального частотного планування, що дозволяє набагато
частіше використовувати одні і ті ж частоти.
Використання
новітніх технологій і наукових відкриттів в галузі зв'язку та обробки
сигналів дозволило до кінця 1980-х років підійти до нового етапу
розвитку систем стільникового зв'язку - створення систем другого
покоління, заснованих на цифрових методах обробки сигналів. З
метою розробки єдиного європейського стандарту цифрового стільникового
зв'язку для виділеного в цих цілях діапазону 900 МГц в 1982 р. Європейська
конференція адміністрацій пошт та електрозв'язку (СЕРТ) - організація,
що об'єднує адміністрації зв'язку 26-ти країн, - створила спеціальну
групу Groupe Спеціальні Mobile. Абревіатура
GSM і дала назву новому стандарту (пізніше, у зв'язку з широким
розповсюдженням цього стандарту в усьому світі, GSM стали розшифровувати
як глобальна система мобільного зв'язку). Результатом
роботи цієї групи стали опубліковані в 1990 році вимоги до системи
стільникового зв'язку стандарту GSM, в якому використовуються
найсучасніші розробки провідних науково-технічних центрів. До
них, зокрема, відносяться: тимчасовий поділ каналів, шифрування
повідомлень і захист даних абонента, використання блокового і
згортального кодування, новий вид модуляції - Омськ (Gaussian мінімальна
маніпуляція).
У
1989 г, за рік до появи технічного обгрунтування GSM, британський
Департамент торгівлі та промисловості DTI (Міністерство торгівлі і
промисловості) опублікував концепцію «Рухливі телефони», яка після
внесення доповнень і змін одержала назву «Мережі персонального зв'язку»
-. PCN (Personal Мережі зв'язку). Метою
реалізації концепції було створення конкуренції між основними
учасниками ринку рухомого радіозв'язку, щоб до 2000 року їх абонентами
стало близько 15% населення країни.
Не
відставала від Європи і Америка, що проголосила свою концепцію «Послуги
персонального зв'язку» - PCS (Personal послуг зв'язку). Її метою був 50%-ний охоплення населення країни до 2000 р. Для
реалізації цієї концепції Федеральна комісія зв'язку США виділила три
частотних ділянки в діапазоні 1,9-2,0 ГГц (широкосмугові PCS) і одна
ділянка в діапазоні 900 МГц (вузькосмугові PCS).
У 1990 р. американська
Промислова асоціація в галузі зв'язку TIA (Telecommunications Industry
Association) затвердила національний стандарт IS-54 цифрового
стільникового зв'язку. Цей стандарт став більш відомий під абревіатурою D-AMPS або ADC. На
відміну від Європи, в США не були виділені нові частотні діапазони,
тому система повинна була працювати в смузі частот, спільної з
аналоговим стандартом AMPS. Одночасно
з цим американська компанія Qimlcomm почала активну розробку нового
стандарту стільникового зв'язку, заснованого на технології шумоподібних
сигналів і кодовому розділенні каналів, - CDMA (Code Division Multiple
Access).
У 1991 р. в Європі з'явився стандарт DCS-1800 (Цифровий стільниковий система 1800 МГц), створений на базі стандарту GSM. Великобританія
відразу ж прийняла його як основу для розробки згадуваної вище
концепції PCN, що стало початком переможного ходи цього стандарту по
континентах земної кулі.
У розвитку стільникового зв'язку від Європи і США не відставала і Японія. У
цій країні був розроблений власний стандарт стільникового зв'язку JDC
(японський цифрового стільникового), близький за своїми показниками до
американського стандарту D-AMPS. Стандарт JDC був затверджений в 1991 р. Міністерством пошт і зв'язку Японії.
У 1992 р. у Німеччині вступила в комерційну експлуатацію перша система стільникового зв'язку стандарту GSM.
У 1993 р. в
США після низки успішних випробувань Промислова асоціація в галузі
зв'язку TIA прийняла стандарт CDMA як внутрішній стандарт цифрового
стільникового зв'язку, назвавши його IS-95. У вересні 1995 р. у Гонконгу була розпочата комерційна експлуатація першої мережі стандарту IS-95.
У 1993 р. у Великобританії вступила в експлуатацію перша мережа DCS-1800 Опе-2-Опе, яка налічує вже більше 500 тис. абонентів.
Що таке мобільний зв'язок, Росія дізналася лише на заході перебудови. У Санкт-Петербурзі, а потім і в Москві з'явилися системи стандарту NMT-450J (модифікована версія стандарту NMT-450). А прийняття у 1994р. концепції
розвитку мереж сухопутної рухомого зв'язку стало потужним каталізатором
подальшого розвитку стільникового зв'язку в національному масштабі. І
якщо з впровадженням стандартів NMT і AM PS наша країна відстала років
на десять, то проголошення стандарту GSM в якості одного з двох
федеральних стандартів (NMT і GSM) скоротило цей часовий розрив
приблизно до трьох років.
Чітка
орієнтація на прогресивні світові технології дає можливість Росії не
відставати від провідних країн світу в розвитку сучасних систем рухомого
радіозв'язку. Не відстає Росія і в галузі впровадження прогресивного стандарту CDMA. Умови
розвитку мереж CDMA в Росії визначені наказом Міністерства зв'язку РФ №
18 від 24 лютого 1996 р., Де зазначено, що мережі CDMA орієнтовані на
надання послуг стаціонарним абонентам. Але допускається можливість їх застосування з соти в стільнику, тобто забезпечується обмежена рухливість абонентів. Перша мережа стандарту CDMA почала функціонувати в Челябінську, планується впровадження мереж CDMA в Москві і Санкт-Петербурзі.
Подальший
розвиток стільникового рухомого зв'язку здійснюється в рамках створення
проектів систем третього покоління, які будуть відрізнятися
уніфікованою системою радіодоступу, що поєднує існуючі стільникові й
«беспровідні» системи з інформаційними службами XXI в. Вони
будуть мати архітектуру єдиної мережі і надавати зв'язок абонентам у
різних умовах, включаючи рухомий транспорт, житлові приміщення, офіси і
т. д. У
Європі така концепція, що отримала назву UMTS (універсальна система
рухомого зв'язку), передбачає об'єднання функціональних можливостей
існуючих цифрових систем зв'язку в єдину систему третього покоління
FPLMTS (Майбутнє громадській землі Mobile Telecommunications System),
яка повинна стати результатом інтеграції систем бездротового доступу та
наземної стільникового зв'язку з наданням абонентам стандартизованих послуг рухомого зв'язку. Роботи
зі створення міжнародної системи рухомого зв'язку загального
користування FPLMTS ведуться Міжнародним союзом електрозв'язку. Для
неї був визначений діапазон частот 1 -3 Ггц, в якому будуть виділені
смуги шириною 60 МГц для стаціонарних станцій і 170 Мгц - для рухливих
станцій. Однак
незабаром стало ясно, що, незважаючи на широкомасштабне впровадження
систем наземного зв'язку й застосування роумінгу, величезна частина
території земної кулі, включаючи світові океани, виявляється недосяжною
для FPLMTS. Очевидно,
що глобальне охоплення можливий тільки за допомогою супутників зв'язку,
а отже, при розробці єдиного стандарту, що забезпечує глобальну
зв'язок, ніяк не обійтися без супутникових технологій. Тому
вимоги до єдиної системи мобільного зв'язку були сформульовані в рамках
нової програми IMT-2000 (Міжнародної рухомого зв'язку).
У
новій назві вже немає такого терміну як «Земля» (сухопутні), але є
цифра 2000, яка вказує і передбачуваний термін прийняття стандарту, і
значення частоти (2000 МГц), в області якої намічено виділити частотні
ресурси для наземних і супутникових систем зв'язку. Структура радіоінтерфейсів для IMT-2000 представлена на рис. 2.2.
Принципова
відмінність технології 3-го покоління від попередніх - можливість
забезпечити весь спектр сучасних послуг (передачу мови, роботу в режимі
комутації каналів і комутації пакетів, взаємодія з додатками Інтернет,
симетричну й асиметричну передачу інформації з високою якістю зв'язку) і
в той же час гарантувати сумісність з існуючими системами.
Послуги, які надають системи 3-го покоління, прийнято ділити на дві групи:
-Не мультимедійні (узкополосная передача мови, низкоскоростная передача даних, трафік мереж з комутацією)
- Мультимедійні (асиметричні й інтерактивні).
Новою
якістю цих систем є також те, що вони дозволяють компаніям-операторам
самостійно розробляти додатка, функції і послуги, орієнтуючись на вимоги
конкретного регіону і коригувати зростання попиту на певні послуги.
Вивчення тенденцій розвитку мультимедійної рухомого зв'язку дозволяє прогнозувати значне збільшення числа її користувачів. За даними прогнозів, з 200 млн. абонентів в Європі частка споживачів послуг систем зв'язку 3-го покоління в 2005 році складе 16%. Що ж стосується обсягу мультимедійного трафіка, то вже в 2005 р. він перевищить 60%, за умови що тарифи будуть рости істотно повільніше, ніж трафік.
Останні
досягнення в області відеоконференц-зв'язку дозволяють стверджувати, що
вона отримає широке поширення в системах 3-го покоління. До
недавнього часу цей вид послуг був характерний в основному для мереж
ISDN, що забезпечують швидкість передачі 144 Кбіт / с (BRI) або до 384
Кбіт / с (з використанням трьох базових каналів BRI).
Стрімке
зростання популярності Інтернет і бурхливий розвиток мобільного зв'язку
дозволяють говорити про перспективу злиття цих двох технологій. Сьогодні попит на відеоконферец-зв'язок починає зростати. Незважаючи
на ряд проблем, пов'язаних з реалізацією високошвидкісного доступу до
Інтернет з мобільного терміналу, можна припустити, що з часом ця послуга
стане однієї з основних.
Аналіз
тенденцій розподілу трафіка по регіонах, пророблений Міжнародним союзом
електрозв'язку (МСЕ), показує, що найбільший ріст обсягу послуг
супутникових систем 3-го покоління очікується в Північній і Південній
Америці, Японії та Азії.
Що
ж стосується Європи, то тут збільшення обсягу послуг супутникового
зв'язку невелике через досягнення гарного покриття наземними мережами
стільникового зв'язку, які вже «обплутали» практично всю Європу.
Послуги
систем 3-го покоління включають в себе сервіс, наданий технологією
віртуального домашнього середовища надвисоких енергій (віртуального
середовища Home), основна ідея якої полягає в переносі індивідуального
набору послуг через границі мереж з одного мережного термінала на іншій.
Зовсім недавно ці послуги могли забезпечити тільки технології фіксованого зв'язку. Користувач
систем 3-го покоління отримує ті ж самі можливості, інтерфейс і послуги
незалежно від того, якою мережею він користується в даний момент. Завдяки
IMT-2000, стане можливою передача відеозображень і мультимедійних даних
у режимі реального часу, що дозволить створити ефект присутності в
абонента, що знаходиться на значній відстані від місця подій.
Прогнози
показують, що визначальною тенденцією процесу, що розпочався
конвергенції послуг фіксованого та мобільного зв'язку стане злиття
мобільного зв'язку з іншими технологіями. Стільникові
телефони з «електронним компасом» для визначення місцеположення (GPS)
незабаром стануть незамінними помічниками автомобілістів і мандрівників.
Але найбільших успіхів варто очікувати в області електронної комерції. Буде значно розширений обсяг банківських послуг, одержуваних безпосередньо за допомогою мобільного телефону. У
їхнє число ввійдуть платні інформаційно-довідкові послуги, різні види
електронних платежів (оплата авіаквитків, паркувань) і банківських
операцій з портативних чи мобільних стільникових телефонів, що
перетворить їхній фактично в «кишенькові банкомати».
Виходячи
з 10-річного циклу зміни поколінь засобів зв'язку, аналітики вважають,
що впровадження систем IMT-2000 почнеться з 2002 р. І
якщо від систем 2-го покоління споживач чекав лише забезпечення
масового доступу до послуг мовного зв'язку і низькошвидкісний передачі
даних, то вимоги до новітньому обладнанню - зовсім інші. Головними
з них, на думку МСЕ, є універсальність пристроїв, призначених для
наземних і супутникових систем (забезпечується «єдиний» доступ до них у
межах земної кулі), можливість конвергенції сервісів різних систем і
мереж, а також надання послуг мультимедіа в рамках глобальної
інформаційної інфраструктури . Невеликі
абонентські термінали 3-го покоління повинні не тільки підтримувати
високу якість передачі мови, але і вміти працювати з асиметричними
потоками даних у лініях «вгору» і «вниз». Принципово
новим кроком у розвитку систем стільникового рухомого зв'язку стали
схвалені Міжнародною організацією стандартів (ISO) концепція
інтелектуальних мереж зв'язку і моделі відкритих систем (OSI). Концепція
побудови інтелектуальної мережі використовується сьогодні для створення
всіх перспективних цифрових стільникових мереж з мікро-і макросотамі. Вона
передбачає об'єднання систем стільникового рухомого зв'язку, систем
радіовиклику і персонального зв'язку при умовах оперативного надання
абонентам каналів зв'язку та розвитку послуг. Моделі
OSI інтерпретують процес передачі повідомлень як взаємодію
функціональних взаємозалежних рівнів, кожен з яких має вбудований
інтерфейс на суміжному рівні.
Сьогодні для більшості операторів мереж рухомого зв'язку перехід на технології 3-го покоління - найбільш актуальна проблема. Динамічне
зростання абонентської бази цих мереж вже сьогодні привів до такого
обсягу трафіку, з яким важко впоратися системам 2-го покоління (рис.
2.3).
Враховуючи
це, слід визнати, що мережі 3-го покоління, що використовують додаткові
радіочастотні ресурси і базуються на ефективній технології CDMA,
представляють чи не єдину можливість підтримки трафіку сьогодні і в
майбутньому.
А що ж буде в найближчому майбутньому з одним з наших федеральних стандартів - NMT-450? Зараз вже не треба нікого переконувати у, м'яко кажучи, не райдужні перспективи мереж, заснованих на цьому стандарті.
Чи
йде мова про їхні технічні характеристики, про можливість реалізації в
них функцій мобільного зв'язку 3-го покоління, про частку користувачів
трубок NMT-450, підсумки щоразу виявляються невтішними.
Ще пару років тому назва GSM-400 у багатьох могло викликати тільки подив. На
тлі все більш активного проникнення мобільного зв'язку в гігагерцовий
діапазон намір задіяти час