інформаційні технології Четвер, 16.05.2024, 14:07
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід
» Меню сайту

» Статистика
Головна » Статті » Мої статті

Функції банківської системи
Функції банківської системи

банківська система

З позиції системного аналізу, проведеного в роботі Аллен М.А. (5) можна виділити основні системні функції банківської системи.

По-перше, розвинена банківська система управляє системою платежів. У розвинених ринкових економіках більшість комерційних угод здійснюється шляхом перерозподілу коштів між різними видами ресурсів за допомогою безготівкових або електронних розрахунків.

По-друге, поряд з іншими фінансовими посередниками банківська система трансформує заощадження в інвестиції. Ефективність здійснення процесу інвестування коштів в значній мірі залежить від здатності банківської системи направляти грошові фонди саме тим позичальникам, які знайдуть способи їх оптимального використання.

І, по-третє, банківська система, домінантою в якій є грошово-кредитна політика центрального банку, регулює кількість грошей, що знаходяться в ринковій економіці. Стабільний і помірні зростання грошової маси - це запорука забезпечення сталості рівня цін, при досягненні якого ринкові відносини впливають на економічну систему найефективнішим і найвигіднішим чином.

На сьогоднішньому етапі, що склалася в російській економіці банківська система виконує свої функції не повністю. Для її регулювання необхідний комплекс взаємопов'язаних заходів, спрямованих на забезпечення стабільності всієї системи.

Домінантою банківської системи є центральний банк, і в першу чергу необхідно зупинитися на виявленні його призначення.

Перелік функцій Банку Росії визначено статтею 4 Федерального закону «Про Центральний банк Російської Федерації (Банку Росії)» від 10 липня 2002 р. (з доповненнями та змінами). Найбільш повно, укрупнені функції, які можна виділити з розгорнутого переліку напрямів діяльності банку розкриті в роботі М.П. Березиною (6). Це такі функції як, емісійна, грошово-кредитне регулювання, організація системи платежів і розрахунків, банківське регулювання і нагляд, валютне регулювання і валютний контроль, фінансовий агент уряду, інформаційно-аналітична.

Розглянемо зміст цих функцій, тісно взаємопов'язаних між собою.

1. Емісійна функція Банку Росії. Емісія грошей, їх обіг і вилучення на території країни регулюється тільки центральним банком. Ця функція виконується за двома напрямками: безпосереднє проведення емісії готівкових грошей і участь в депозитно-позичкової мультиплікації безготівкових грошей, здійснюваної комерційними банками.

Зміна грошової бази як вихідна ланка мультиплікації грошей здійснює банк у процесі грошово-кредитного регулювання економіки. За допомогою цієї зміни він задає імпульс мультиплікації грошей: або депозитної експансії (безготівкової емісії грошей) - при збільшенні грошової бази, або рестрикції (вилучення цих грошей) - при скороченні грошової бази.

Розглянемо цей напрямок в контексті наступної укрупненої функції Банку Росії - грошово-кредитного регулювання.

2. Грошово-кредитне регулювання. Головне призначення Банку Росії, як і всякого іншого центрального банку, - грошово-кредитне регулювання економіки. Останнє, у свою чергу, є складовою частиною економічного регулювання, що включає і такі види, як податкове, бюджетне, цінове, валютне та інші. Специфіка його полягає в спрямованості на грошово-кредитну сферу і побічно - у зв'язку з всеохоплюючим характером грошових відносин - на інші сторони суспільного розвитку.

Грошово-кредитне регулювання - це вплив центрального банку на вартість та пропозицію позичкового капіталу. Економічною основою регулювання є згадана вище грошова база, що іменується також як гроші центрального банку, резервні гроші. Її основні складові, що враховуються в пасиві балансу банку: готівкові гроші в обігу, обов'язкові і добровільні резерви кредитних організацій.

Впливаючи на величину грошової бази за допомогою використання адміністративних, економічних методів регулювання або в їх поєднанні (нормативів обов'язкового резервування і застосовуваних пільг, санкцій по ньому; процентних ставок за своїми операціями; рефінансування і в окремих випадках - його прямого кількісного обмеження; операцій на відкритому ринку; депозитних операцій; емісії та розміщення своїх цінних паперів; валютних інтервенцій тощо), Банк Росії впливає на зміну грошової маси в країні, розширення або звуження потенціалу кредитування комерційними банками підприємств і населення, а значить, і ділової активності останніх. Вказана зміна грошової маси проявляється через механізм дії грошового мультиплікатора, спрощено розраховується як відношення середніх величин за рік (або на певну дату року) грошової маси (агрегату М2) та грошової бази. Він показує, наскільки зміниться грошова маса при зміні грошової бази на одиницю. В останні два роки цей показник не перевищує 5, між тим в окремих країнах, наприклад в США він досягає 15. Така різниця пояснюється недостатньою розвиненістю грошово-кредитної системи Росії, високою часткою добровільних резервів комерційних банків у центральному банку по ряду причин, в тому числі через несприятливу ситуацію в країні для надання кредитів.

Характерно, що центральний банк має необмеженими можливостями розширювати свою грошову базу, а отже, і грошову масу. Ці можливості реалізуються в процесі проведення банком активних операцій у відповідності із існуючими інструментами грошово-кредитного регулювання. Зокрема, зростання грошової бази і грошової маси відбувається при купівлі (збільшенні) Банком Росії своїх активів: золота, валюти, цінних паперів, надання кредитів комерційним банкам і, крім того, зниженні норм обов'язкових резервів. Збільшуючи активи, Банк Росії нарощує свої пасиви, а значить, і грошову базу. У зворотному випадку, тобто при продажу активів, збільшення зазначених норм, погашення кредитів, має місце скорочення грошової бази і грошової маси. У цих випадках змінюється ліквідність банків: надається додатково або скорочується. У результаті можливості банків для кредитування, а відповідно, і емісії безготівкових грошей або розширюються, або звужуються (відбувається вилучення грошей).

Слід зазначити, що здійснення Центральним банком Російської Федерації грошово-кредитного регулювання стає можливим завдяки проведенню ним розрахунків з комерційними банками, в процесі яких якраз і відбувається первинне зміну ліквідності останніх (з урахуванням пріоритетів грошово-кредитної політики), що генерується використанням інструментів регулювання. У свою чергу, склад, структура, інтенсивність грошових потоків, що обслуговуються розрахунками, багато в чому залежить від застосовуваних грошово-кредитних інструментів. Виходячи з цього, перейдемо до дослідження третьою з названих функцій.

3. Організація Банком Росії системи розрахунків і платежів. Банк Росії, будучи верхнім рівнем банківської системи, виступає головним організатором грошово-кредитних, в тому числі розрахункових, відносин в країні. Незважаючи на різницю у проведенні готівкових і безготівкових розрахунків, вони тісно переплітаються один з одним, формуючи в сукупності єдиний грошовий оборот. Це обумовлено постійною циркуляцією і взаімообратімостью готівкових і безготівкових грошей, які представляють єдину національну валюту - карбованець. Тому правомірний сучасний єдиний підхід Банку Росії до організації тих і інших розрахунків, який виражається в управлінні всією грошовою масою, а не тільки готівковій, як це було в Росії до початку 1990-х рр.. Економічна основа зазначеного підходу полягає в тому, що центральний банк - вихідний і кінцевий пункт руху готівкових і безготівкових грошей (свого роду «сировини» для проведення розрахунків). Що стосується останніх, то, як показано вище, банк за допомогою використання методів грошово-кредитного регулювання задає імпульс їх емісії або вилученню з обігу.

Рух готівкових грошей в Росії відбувається наступним чином: Підприємства ГПО «Держзнак» Міністерства фінансів Росії → Центральне і Міжрегіональні грошові сховища Банку Росії ← Резервні фонди готівки ← Оборотні каси РКЦ ← Операційні каси комерційних банків ← Каси підприємств, організацій ← Населення.

Таким чином, Банк Росії має широкі можливості для раціональної організації розрахунків на регіональному, країновому та міжнародному рівнях. Реалізація цих можливостей відбувається наступним чином.

• Банк Росії є методологічним центром організації готівкових і безготівкових розрахунків.

• Банк Росії - найважливіший оператор на ринку касових послуг, а також проведення безготівкових, головним чином міжбанківських розрахунків, а значить, безпосередньо бере участь в їх організації.

• Банк Росії як кредитор останньої інстанції, який володіє необмеженою ліквідністю, грає головну роль у проведенні безготівкових розрахунків.

• Банк Росії проводить велику роботу у визначенні стратегії розвитку системи розрахунків: її структури, забезпечення надійності і стійкості функціонування, зниження ризиків і захисту інтересів суспільства.

• Банк Росії здійснює регулювання і нагляд при організації системи розрахунків, як готівкових, так і безготівкових, в першу чергу з метою забезпечення їх безпеки. Порядок такої роботи визначено у відповідних правилах проведення розрахунків. Разом з тим вона ведеться в єдиному руслі виконання загальної функції банківського регулювання і нагляду.

4. Банківське регулювання і нагляд. У нашій країні Банк Росії є органом банківського регулювання і нагляду, хоча у багатьох країнах ними займаються спеціальні органи. Це обумовлено корінним реформуванням банківської системи з початку 1990-х рр.. (Головну роль в якому зіграв Банк Росії), її нестабільністю, недостатнім досвідом державного регулювання, нагляду та іншими факторами.

Суть даних понять ще остаточно не утвердилася ні у вітчизняній, ні в зарубіжній літературі. Вельми поширена позиція, чітко розмежовує їх як самостійні сфери діяльності, хоча і тісно пов'язані між собою. При цьому під банківським регулюванням розуміється комплекс адміністративних та економічних заходів щодо організації та забезпечення стабільності та надійності роботи банків, захисту інтересів вкладників і кредиторів виходячи з цілей і завдань грошово-кредитної політики. Наглядом ж називають комплекс заходів щодо забезпечення дотримання режиму законності в діяльності банків.

Необхідність регулювання та нагляду за діяльністю кредитних організацій і банківських груп випливає з їх квазігромадських природи (суспільно-корисного призначення), прямого відношення до задоволення потреби суспільства в грошах, тісного переплетення роботи з інтересами суспільства. З одного боку, кредитні спілки оперують грошима - надбанням всього суспільства, а з іншого - є звичайними комерційними підприємствами, зацікавленими передусім в одержанні прибутку. В умовах використання неповноцінних грошей виникає об'єктивна суперечність між необхідністю підтримки оптимальної кількості грошей для забезпечення їх стійкості і прагненням банків до необмеженого випуску грошей для збільшення кредитних ресурсів, розміщення їх в активи та отримання прибутку. Максимально згладжувати цю суперечність і покликані банківське регулювання і нагляд у тісному взаємозв'язку з грошово-кредитним регулюванням.

Основні види банківського регулювання адміністративного характеру (пов'язаного з державно-владними повноваженнями):

• нормотворчість, в процесі якого на базі законодавства регламентуються порядок і вимоги до державної реєстрації кредитних організацій, ліцензування діяльності і, відповідно, до допуску їх у грошово-кредитну сферу, встановлюються правила проведення основних операцій, обліку та звітності, організації внутрішнього контролю;

• реєстрація, ліцензування діяльності та її змін (розширення, реорганізації у різних формах), видача дозволів на використання іноземного капіталу, відкриття філій та ін;

• встановлення економічних нормативів діяльності: норм обов'язкових резервів, нормативів ліквідності, достатності капіталу, рівнів кредитного, депозитного ризиків і ін

Банківське регулювання, що включає в себе економічні заходи, засноване на ринкових (договірних) відносинах і здійснюється в процесі проведення операцій центрального банку з кредитними організаціями, а також шляхом встановлення процентних ставок. Необхідно відзначити, що банківське регулювання і нагляд Банку Росії нерозривно пов'язані з аналогічними функціями у валютній сфері - валютним регулюванням і валютним контролем - як головними складовими частинами валютної політики.

5. Валютне регулювання і валютний контроль. Як і в більшості країн, центральний банк в Росії є провідником валютної політики держави спільно з іншими такими його органами, як Міністерство фінансів, Федеральна митна служба, бо здійснювані ним грошово-кредитна і валютна політика нероздільні. Всі її інструменти (обов'язкове резервування, операції на відкритому ринку, процентна ставка тощо) у тій чи іншій мірі представляють собою інструменти і валютної політики. Це пояснюється взаємозумовленістю стану внутрішнього ринку країни та зовнішнього впливу у процесі інтеграції світової економіки. Ось чому за кордоном звичайно не роблять різниці між ними, називаючи в цілому монетарною політикою.

Як самостійний вид економічної політики валютна політика є сукупність заходів у сфері міжнародних валютних відносин відповідно до цілей і завдань країни. Основна їх спрямованість полягає в забезпеченні стійкості валютного курсу рубля, рівноваги платіжного балансу, формування золотовалютних резервів.

Сферою проведення валютної політики Банку Росії є операції на національному та міжнародному валютних ринках. Валютний ринок - складова частина фінансового ринку, а саме сфера економічних відносин між продавцями і покупцями з приводу купівлі-продажу валютних цінностей на основі попиту та пропозиції

Валютне регулювання - діяльність з державного регулювання політики щодо валютних цінностей іноземних держав, що мають ходіння в країні, зміцненню національної грошової одиниці. Воно включає адміністративні (прямі) та економічні (непрямі) методи впливу досягнення поставлених цілей.

Прямий вплив здійснюється за допомогою нормотворчості, ліцензування, непряме - в процесі проведення валютних операцій.

У складі непрямих методів особливо слід виділити валютні інтервенції центрального банку: купівлю-продаж іноземної валюти на валютному ринку для впливу на курс національної валюти, попит і пропозиція грошей. У Росії вони грають головну роль в силу вищевикладених факторів і мають суперечливий характер.

Встановлюючи і публікуючи згідно ст.4 п.5 і 53 закону про Банк Росії офіційні курси іноземних валют по відношенню до рубля, будучи органом грошово-кредитного та валютного регулювання, Банк Росії проводить певну курсову політику - з початку ХХI у вигляді режиму керованого плаваючого валютного курсу. У рамках цього режиму відповідно до антиінфляційної спрямованістю політики Банк Росії не перешкоджає підвищенню курсу рубля, обумовленому дією середньо-і довгострокових економічних чинників. Однак темп його зміцнення або ослаблення в короткостроковому періоді при необхідності обмежується для підтримки конкурентоспроможності вітчизняного виробництва, зменшення невизначеності на внутрішньому фінансовому ринку.

Складність цієї політики полягає в різноскерованості важливих економічних процесів, що піддаються впливу з її допомогою: при стимулюванні одних стримуються інші і навпаки. Так, «вільне плавання» рубля в умовах великого припливу іноземної валюти завдяки цінам на енергоносії призводить до її знецінення (зниження курсу), відповідно - до зміцнення курсу рубля і стримування зростання цін (інфляції). Однак це сприяє зниженню цін на імпортовані товари, що в свою чергу, веде до витіснення ними вітчизняних, зниження конкурентоспроможності національної промисловості і сільського господарства, а в кінцевому рахунку - до їх занепаду і зростання безробіття в країні. (Пряму вигоду від високих цін отримують підприємства-експортери та держава, які стягують кон'юнктурні доходи).
Категорія: Мої статті | Додав: dfcbkm (14.11.2011)
Переглядів: 1177 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
» Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 173

» ...

» Календар

» валюта

» новини


dfcbkm 2024
Конструктор сайтів - uCoz